سایت بلیط, دانشنامه تخصصی سفر

آخرین اطلاعات مرتبط با سفر و گردشگری سراسر ایران

بلیط چاتر چیست ؟

قبل از هر موردی لازم است به معنی واژه‌ی چارتر اشاره کنیم. «چارتر» (Charter) در لغت به معنی «دربست کرایه دادن» است. حال آن‌که منظور از این واژه در صنعت گردشگری و هواپیمایی، اجاره‌ هواپیما و مشخصا صندلی‌های آن در پروازهای گوناگون است. در واقع آژانس‌های مسافرتی همه یا تعدادی از صندلی‌های یک هواپیما را از یک ایرلاین اجاره کرده و بلیط آن‌ها را در قالب پرواز چارتر، مستقیما به مسافران می‌فروشند. چارتر در لغت به معنی دربست کرایه دادن است طبیعتا با این تعریف، شرکت‌های مسافرتی سعی در چارتر کردن پروازهای پرطرفدار، در بازه‌های زمانی مناسبت‌تر، دارند. آژانس‌های مسافرتی می‌توانند بسته به این عوامل، پروازها را برای مدت مشخصی اجاره کنند. برای مثال، پروازهای تهران - استانبول از جمله پروازهایی است که همواره در طول سال مسافران متعددی را به خود می‌بیند؛ از این رو معقولانه‌تر است که شرکت‌های هواپیمایی این پرواز را سالیانه اجاره کنند. لازم به اشاره است که شرکت‌های هواپیمایی با چارتر کردن پروازها، علی‌رغم ارائه‌ی بلیط‌های ارزان‌تر، سود خود را می‌برند؛ چراکه می‌توانند تا جای ممکن صندلی‌های هواپیما را پر کنند. به همین دلیل است که هرچه به زمان پرواز نزدیک‌تر می‌شود، قیمت بلیط هواپیما کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌ی تک‌تک صندلی‌ها را به خط هوایی پرداخته‌اند و قصد جبران پول خود را به بهترین نحو دارند.

 

انواع صندلی چارتر

مهم ترین قدم در داشتن پروازی مطمئن و بدون دردسر داشتن اطلاعات مناسب است. در همین راستا، قصد داریم اطلاعات شما در مورد بلیط چارتر را به روز کنیم. اولین چیزی که دانستن آن بسیار اهمیت دارد، معنای کلمه چارتر است. چارتر به معنای دربست اجاره کردن است.

بلیط چارتر برای اماکن اقامتی نظیر هتل و وسایل حمل و نقل همچون کشتی ، قطار و هواپیما هم کاربرد دارد. در دنیا حتی هلکوپتر ها و جت های اختصاصی را نیز بصورت آنلاین میتوان برای مدت زمان مشخصی برای مقاصد خواسته شده ، چارتر کرد و این امکان را به شخص و یا کمپانی میدهد تا از تخفیفات بیشتری برخوردار شوند.

  

بسیاری از شرکت های بزرگ که تعداد زیادی از مدیران و کارکنان آن ها بصورت دائم در مسیر هوایی مشخصی مثلا تهران به مشهد، روزهای مشخصی در هفته پرواز می کنند، ترجیح میدهند از ایرلاینی که مد نظرشان می باشد تعدادی صندلی چارتر کنند. عمدتا اصطلاح seat charter یا همان " اجاره صندلی های پرواز " و یا Full charter " اجاره تمامی صندلی های پرواز " در این نوع پروازها بسیار کاربرد دارد.

در واقع full charter یا اجاره تمامی صندلی های پرواز در آن مسیر، در آژانس های هواپیمایی و شرکت های خدمات مسافرتی که مجری برگزاری تور هستند، بیشتر به چشم میخورد و از آنجایی که پروازها در اختیار آن آژانس است میتوانند " پرواز " و یا " تور" و خدمات آنرا با بهترین نرخ رقابتی و پیشنهادات ویژه در اختیار مسافرین خود و یا آژانس های همکار بگذارند.

بهای بلیط های چارتری در بازار متفاوت است و اگر اندکی تامل کنید و چند روزی پرواز ها را رصد کنید میتوانید متناسب با بودجه خود و یا نزدیک به آن ، پرواز مورد نظر خود را خریداری کنید .