سایت بلیط, دانشنامه تخصصی سفر

آخرین اطلاعات مرتبط با سفر و گردشگری سراسر ایران

نحوه کنسل کردن بلیط هواپیما بدون خسارت

ممکن است شما نیز تاکنون بنا به دلایلی مانند انصراف از سفر یا تغییر تاریخ سفر، شرایط جوی و... مجبور به کنسل کردن بلیط هواپیمایی شده‌اید که از قبل رزرو شده و وجه آن را پرداخت کرده‌اید. در چنین شرایطی سوالاتی مانند چطور پرواز را کنسل کنیم؟ در صورت کنسل کردن پرواز مسافر دارای چه حقوقی است؟ و نظایر آن مطرح می‌شوند.

 

در مجموع، ابطال بلیط ممکن است به دو شکل اتفاق بیفتد:

  • لغو بلیط از جانب مسافر بنا به دلایل شخصی مانند انصراف از سفر، تغییر تاریخ سفر و...
  • لغو بلیط از جانب ایرلاین بنا به دلایلی مانند شرایط جوی نامناسب، نقص فنی هواپیما و..

ما تغییرات زمان پرواز را طی تماس تلفنی به مسافرین اطلاع خواهیم داد. چنانچه تغییرات زمان شامل تعجیل بیش از نیم ساعت یا تاخیر بیش از دو ساعت پرواز باشد و زمان جدید پرواز برای مسافرین مناسب نباشد، امکان کنسلی بدون خسارت بلیط هواپیما فراهم است. 

 

کدام بلیط‌ها دارای امکان کنسلی هستند؟

مسافران می‌توانند با خرید بلیط‌ های چارتری سود کرده و در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنند؛ با این تفاوت که بلیط چارتر انعطاف‌پذیری بلیط‌ سیستمی را ندارد. در حالت معمول برای خرید بلیط پروازهای سیستمی، مسافر می‌تواند ماه‌ها قبل از سفر، باتوجه‌به نیاز خود و همچنین مقصد و زمان سفر، بلیط مدنظر را خریداری کند و حتی به هر دلیلی پس از خرید، آن را با کسر مبلغی پس دهد.

در حالی‌که در پرواز چارتری چنین انعطاف‌پذیری‌هایی وجود ندارد. در پرواز چارتر امکان تغییر تاریخ و زمان پرواز وجود ندارد و اگر مسافر به هر دلیلی پس از خرید، از سفر خود منصرف شود، امکان استرداد وجه بلیط وجود ندارد و درواقع پول بلیط سوخت می‌شود.

اگر پروازم کنسل شود چطور می توانم مبلغ پرداختیم را دریافت کنم؟

الف) اگر کنسلی پرواز از طریق ما به شما اطلاع داده شده باشد: چنانچه پرواز مسافرین پیش از فرا رسیدن زمان انجام کنسل شود، طی تماس تلفنی به ایشان اطلاع خواهیم داد. در اینصورت شما می توانید تمام مبلغ پرداختیتان را دریافت کنید یا یکی از پروازهای جایگزینی که به شما پیشنهاد می کنیم را انتخاب نمایید. ما با کنسلی پرواز، هیچ پرواز جایگزینی به شما تحمیل نخواهیم کرد و در صورت انصراف هیچ مبلغی از مبلغ پرداختیتان بابت خدماتمان کسر نخواهیم کرد. سعی می کنیم پروازهای جایگزین پیشنهادی هم زمان و هم قیمت پرواز اول شما باشد اما در صورت وجود اختلاف قیمت، این اختلاف می بایست توسط شما پرداخت گردد.

ب) اگر کنسلی پرواز به دلیل بدی آب و هوا یا نقص فنی در فرودگاه اعلام شده باشد: گاهی پرواز مسافرین پس از حضور ایشان در فرودگاه، از زمین بلند نشده یا پس از پرواز در فرودگاه مقصد به زمین ننشسته و به فرودگاه مبدا باز می گردد. در اینصورت جهت تسریع در فرآیند استرداد مبلغ پرداختی، می بایست تصویر بلیط مهر شده برای ما ایمیل یا فکس گردد. همچنین اصل بلیط مهر شده نزد مسافر نگهداری شده تا در صورت لزوم برای شرکت هواپیمایی پست شود.